Ge tre exempel på hur du kan köpa varor på Internet
Handla i en nätbutik.
Handla begagnat.
Handla på auktion.
Vilka fördelar har konsumenten genom att butikens sortiment ligger tillgängligt på Internet?
Det är öppet dygnet runt, butikens fysiska placering saknar betydelse och sammanlagda utbudet är mycket större än det sortiment du hittar i just din lokala butik.
Vilka steg i köpprocessen är speciella för nätkunden?
1. Skaffa information
2. Välja köpställe
3. Genomföra köpet.
Beskriv två sätt att skaffa information om en vara på Internet
Ett bra sätt att försäkra sig om att köpbeslutet är det rätta är att leta information Man kan t.ex. söka information på Konsumentverket, Råd&Rön, ICA-kuriren.
Hur kan du ta reda på om en nätbutik är seriös?
Om man vill veta att butiken är seriös kan man gå in på Cint och Pricerunner. Hemsidorna visar kundens omdömen om butikerna och även nätbutikerna.
Varför bör du ta reda på betalnings- och leveransvillkor innan du genomför ditt köp?
Det kan vara bra att kolla betalningsvillkoren för om du vill veta om det är du som betalar frakten eller om varan blir dyrare ifall du köper den på Internet istället för att köpa den i butiken. Men när det gäller leveranas villkoren borde du kolla hur lång tid det tar för varan är framme. Kommer den hem till dig eller måste du åka och hämta ut den?
Ge två exempel på auktionsfirmor verksamma på Internet
Om du är intresserad över att köpa något under en auktion så är två bra exempel Tradera och QXL.
Varför är det viktigt att veta om det är ett företag eller en privatperson som säljer en begagnad vara via Internet?
Om det är en privatperson som säljer gäller den disposiva köplagen. Men om det är ett företag som säljer en vara på auktion gäller konsumentlagarna.
torsdag 8 oktober 2009
"REPETERA"
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar