Före köp
-Undersök företaget
-Hur kan betalningen gå till?
-Är det någon mer information jag behöver?
Efter köpet
-Om varan blir sen
-Om jag ångrar mig
-Om det blir fel på varan
-Om jag är missnöjd
Hur arbetar företagen för säker e-handel?
-Betalningssystem
-Secure socket layer
-Certifiering
Säker e-handel mellan privatpersoner
-Generella tips på vad du bör tänka på
Före köpet:
Undersök företaget
Idag är det väldigt många som handlar på Internet dels för att en Internet butik har öppet dygnet runt och sortimentet är mycket större. Och hemsida uppdateras ofta. Men det många glömmer är att verkligen undersöka företaget innan man bestämmer sig för att handla.
Så nummer ett: Undersök företaget.
Kolla hur lång tid det tar innan du får varan. Vilka betalningsvillkor dom har innan du genomför köpet. Ta även reda på om företaget har en adress eller e-mail och i vilket land företaget ligger i. Står inget av detta skulle jag inte rekommendera att handla där. Det kan visa sig att företaget är en bluff.
Betalning
När du har undersökt företaget ska du kolla vilka betalningssätt dom har. Alla företag har inte samma betalningssätt. Men för det mesta är det lika.
Det finns olika alternativ att välja på. Men några av dessa kanske inte finns på just det företaget du ska handla ifrån.
- Om du ska betala innan leveransen så är det väldigt viktigt att du har kollat igenom betalningsrutinerna. Annars kan du bli lurad på pengarna om det visar sig att företaget är en bluff. Och du måste vara väldigt uppmärksam ifall du ska köpa någonting från en privat person.
- Ett annat alternativ är om säljaren skickar med en faktura som du sedan betalar.
- Eller om du begär post förskott. Då får du hämta din vara på posten men med detta alternativ kan det bli dyrare.
- Du kan även betala när varan levereras hem till dig av ett transportföretag och då tar dom emot pengarna.
- Du kan även betala av varan på avbetalning. Men det förekommer mest när du t.ex. ska handla en nya kamera eller mobil.
Bra att veta:
Det som är bra att veta är leveransen. Som jag sa tidigare är det bra att ta reda på hur lång tid det tar för företaget att leverera varan till dig. Man kan inte vänta en evighet på att den ska komma. Så på hemsidan ska det stå hur långtid det tar, hur den levereras, om garantier, ångerrätt, åtgärder vid fel och annat som kan vara viktigt för dig att veta.
Efter köptet
Om varan blir sen
Om din vara inte levereras i tid så har du rätt till olika saker.
Ex.1: Har du beställt en brudklänning men den kom inte i tid utan den kom efter bröllopet har du rätt till att häva köpet och få skadestånd.
Ex.2: har du köpt en tröja som kom försent blir det inte en så stor "Big deal" över det. Du kan då ta kontakt med företaget. Men du kan även ta kontakt med ARN (allmänarekolationsnämneden) dom ger dig tips på hur du ska göra.
Ångerrätt
Beställer du en vara från en telefonförsäljare eller något från tvn, har du rätt till 14 dagars ångerrätt om du handlar inom Sverige. Samma sak gäller när du beställer något inom EU men då har du bara hälften av så många dagar. Plus att du kommer få betala returportot. Men beställer du en vara och du ändrar dig innan den levererats hem till dig kan det bli att du får betala en viss summa för besväret.
Men det lagen gäller inte för alla avtal som bildats utan det finns vissa undantag.
- om det du har köpt sammanlagt kostar mindre än 300 kronor.
- om avtalet ingås vid ett hembesök som ägt rum på ditt initiativ och uttryckliga begäran.
När varan är trasig
Om du beställer en vara och den visar sig vara trasig när du får den i handen har du olika rättigheter enligt konsumentköpslagen.
- få ersättning för reparation
- kräva omleverans av en ny, felfri vara
- hålla inne betalning (OBS. Håll då koll på så att inte fakturan faller in till inkasso.)
- få prisavdrag
- kräva att felet avhjälps
- häva köpet och få pengar tillbaka
- få skadestånd
Men du kan dock inte kräva alla dessa alternativen samtidigt. Det är bara om du kräver skadestånd du kan göra det. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Men ett bra tips till dig som konsument är att reklamera så fort du upptäckt felet. Då blir det mest trovärdigt att det var fel på varan redan från början.
Missnöjd med varan
Blir det så att du blir missnöjd med varan du beställt. Vissa företag kan lämna pengarna tillbaka. Men andra kan vara lite envisare och ge dig ett tillgodokvitto istället.
Hur arbetar företagen för säker näthandel?
Betalningssystem
Det finns flera alternativ som skyddar din identitet och kontonummer.
- Tredjepartsystem
- Digipass och direkt betalningar
- Digitala pengar
- Personliga certifikat
- Medlemskap
- Kortbetalning
Tredjdepartsystem
Tredjepartsystem är en säkerhetslösning som innebär att betalningen hanteras av ett tredje företag. DebiTech är ett exempel på ett tredjepartsföretag. Företaget kommunicerar med kunden samt med säljaren och banken via SSL.
När du ska betala dit köp säger du till din bank att skicka pengarna till butiken med hjälp av tredjepartföretaget. När betalningen är slutförd får du besked om att det genomförts. Fördelen med det här systemet är att näthandlaren inte tillgång till ditt kontonummer, bara att pengarna har skickats över till hans eller hennes konto.
Digipass
När du använder dig av detta system loggar du in på din banks hemsida och för själv över dina pengar från ditt konto till näthandlarens konto. Men för att kunna göra detta måste du ha en "räknedosa". Dosan innehåller ett komplicerat krypteringssystem och med hjälp av den så identifierar du dig själv och bekräftar på samma sätt som du gör vid betalningen.
Digitala pengar
En väldigt modern metod är att du betalar med digitala pengar. Tanken med det är att du slipper avslöja ditt kontokortsnummer eller betalningsnummer för nätbutiken. Istället har du en digital plånbok som du sätter in pengar på och använder när du ska betala.
Paynova är ett bra exempel som fungerar så här:
1. du skaffar dig en Paynova plånbok och sätter in pengar från ditt vanliga konto.
2. Du kan även sätta in, betala eller överföra pengar till andra Paynova plånböcker.
3. När du sedan handlar så loggar du in och anger ditt lösenord. Sen när köptet är genomfört så får du ett kvitto i plånboken.
4. Sedan levereras varan.
Personliga certifikat
När man använder certifikat som säkethetssystem innebär att det som skickas via internet också når den rätta mottagaren. Detta gör det helt omöjligt för andra att se det du skickar. Dom ända som kan se det är du och mottagaren. Och när du väl har skickat så vet mottagaren att det är du som har kopplat upp dig.
Ett certifikat är en datafil som gjorts av en utfärdar, CA (Certified Authority). Filen laddas ner på din dator och knyts dels till din dator, ditt personnummer och dessutom till en kod som bara du kan. Men certifikatet gäller bara för ett år i taget. Så koden byter du när som helst när du är uppkopplad.
Certifikatet kan också användas till en underskrift på kontrakt eller en ansökan.
Medlemskap
Ett annat säkertsätt är att registrera sig som medlem i t.ex. en portals näthandelsdel. När du registrerar dig får du en kod hemskickad till din bostadsadress. Med hjälp av koden kan du sedan handla i medlemsbutikerna. Så du lämnar aldrig ut ditt kontonummer utan använder dig endast av medlemskoden. Betalningen sker via en faktura som skickas hem till dig via posten.
Alla dessa alternativ skyddar kontokortsnummret och alla dessa alternativ går ut på att du slipper lämna ut ditt kontonummer. Men i vissa fall går det inte att undvika och då gäller det att vara försiktig med vem man lämnar numret till. det är en fråga om tillit, förtroende för den personen. Själva betalningsöverförningen anses vara med säker via handel på nätet än då man använder kortet i traditionella butiker eller resuranger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar